You don't
have to
post it
to prove
it.

Er gebeurt weer veel in social wereld, heel veel!

Het moet alweer zo’n 10 jaar geleden geweest zijn toen mijn huidige partner in crime Menno en ik presentaties gaven over social media. We moesten nog uitleggen wat social media precies was, wat je er als ondernemer mee kon en hoe krachtig dit nieuwe fenomeen zou kunnen worden.

Inmiddels weten we wel beter. Social media is niet meer weg te denken uit zowel ons zakelijke als privéleven. En juist in die combi zitten 'm de kansen maar schuilt tegelijk ook gevaar.

Als ondernemer wil je zo goed mogelijk gevonden worden en social media biedt daarin volop mogelijkheden. Met al haar prachtige en mooie functionaliteiten volop kansen om goed onder de aandacht te komen én te blijven bij je doelgroep. Al dan niet (een beetje) betaald. Superhandig, want ik kan exact zien wie er geïnteresseerd is in mijn producten of diensten en ze eventueel nog een onweerstaanbare aanbieding nasturen. Tien keer beter dan 'vroeger' toen je nog veel te veel geld betaalde voor een advertentie in een of ander magazine en je geen idee had wie je had bereikt.

En ze zitten niet stil bij Facebook en Google. De afgelopen maanden lanceerde Google haar web stories (super voor de vindbaarheid) en Instagram de reels, het TikTok wapen van Facebook. Zelfs Linkedin omarmt nu stories, niet voor niets. Op je Google bedrijfspagina kan je nu ook je diensten in de wereldwijde etalage zetten, net als in de Facebook shop. Perfect om de interactie met je klanten te stimuleren of beter nog, direct vanuit Google en Facebook te verkopen. Supermakkelijk en voor iedereen! En gelukkig is alles nu voor bedrijven ook nog beter ‘manage-able’ met de nieuwe Facebook Business Suite. Niet alleen voor het inplannen van posts maar ook voor reactie- of advertentie beheer maar ook voor analytisch inzicht.

Tegelijk merk ik ook steeds vaker dat ik als privé persoon het liefst lekker anoniem wil kunnen blijven surfen en al helemaal niet gestalkt wil worden door bedrijven die iets aan me willen slijten omdat ik eerder op een aanverwant artikel heb gezocht. En ik ben niet de enige. Geregeld verwijder in mijn (op een of andere wijze) opgebouwde Facebook advertentievoorkeuren, web-cookies en cache gegevens en schrik me iedere keer weer het apenzuur van de hoeveelheid opgebouwde gegevens die blijkbaar gebruikt én gedeeld mogen worden om mij te beïnvloeden.

Na het kijken van de Netflix documentaire The Social Dilemma surf ik met Brave en ‘Google’ ik met Qwant en lijk ineens een stuk meer gerespecteerd te worden met mijn zoekgedrag. Geen cookies, geen fingerprints, geen aanverwante advertenties of voorgestelde vakantieparken. Niks!

Dit zet de marketeer in mij wel in een soort van spagaat. Natuurlijk, een hervorming van het social landschap zou het allermooist zijn, maar misschien iets te idealistisch op korte termijn. Met de toenemende bewustwording en aankomende wetswijzigingen zal het langzaam lastiger worden je klanten te bereiken via een ‘technische’ weg.

De gouden tip!

Wel of geen social, zorg altijd dat je dienst of product beter is dan die van je concurrent en blijf in het verkondigen daarvan eerlijk en dicht bij jezelf. Puur en authentiek! Okee, een tikkeltje oldskool maar deze weg is echt zo gek nog niet. Een goed en onderscheidend product met een gemeend en ijzersterk verhaal is niet alleen helemaal van deze tijd, het zorgt ervoor dat je doelgroep niet om je heen kan. Dan weten ze je sowieso wel te vinden en vertellen het vast nog door ook ;-).

Om het cirkeltje rond te maken, technische online vindbaarheid kan echt bijdragen. Dit berichtje zie je tenslotte ook via een van je social platvormen. Maar staar je er niet op blind. Het blijft tenslotte een middel. Denk ook vooruit, denk toekomstgericht en zorg in ieder geval dat je basis goed is. Dan word je zeker later ook nog goed gevonden! Op welke wijze dan ook.

Heb je behoefte aan nog meer helderheid? We zetten graag een traditionele Italiaanse cappuccino (met havermelk) voor je en praten je met alle liefde wat verder bij.

Tot ziens bij Furnuft.

Dit artikel is geschreven door

Zo, lekker artikel jongens. Ik wil echt geen update meer missen!

Heb jij mazzel, je kan je nu inschrijven voor onze updates. Ze komen vanzelf naar je toe.

Wees niet bang, we gaan je niet stalken hoor 😉