A
problem well
stated...

De waarde van écht onafhankelijk advies

Herken je dit? Je hebt ergens je zinnen op gezet, gaat recht op je doel af en behaalt dat doel dan ook. Job well done! Het proces verliep lekker vlot, maar achteraf blijk je toch een aantal dingen over het hoofd te hebben gezien. Bij de aankoop van een paar schoenen of een trui niet zo erg, maar in de zakelijke omgeving gebeurt dit ook. Je wilt niet weten hoe vaak ook wij nog benaderd worden met de vraag voor het leveren van een (zelfbedachte) oplossing. Omdat het doel dan snel behaald wordt. Is dit bewust en wordt er zo niet veel over het hoofd gezien?

Ik las laatst dat Yale-professor Charles Perrow dit beschreven heeft als het definiëren van problemen in termen van oplossingen die je zelf kunt bedenken. Ik moest de zin nogmaals lezen, om te realiseren wat er nou eigenlijk staat. Maar toen ik het eenmaal doorhad, realiseerde ik me hoe vaak dit eigenlijk nog voorkomt. En hoe gemakkelijk het voorkomen kan worden.

Beperkende vraag, beperkt aanbod

Om het voor mezelf duidelijk te maken, besprak ik dit met m’n collega. Stel je bent op zoek naar een auto, en je gaat naar een Renault dealer. Op basis van wat jij aan informatie geeft, zoekt de verkoper samen met jou naar een model dat daarbij past. Maar aangezien hij alleen Renaults verkoopt, wordt er alleen binnen het gamma van het merk gezocht. In dit geval zijn beiden partijen beperkend. De een heeft een beperkende vraag (onbewust, wordt later duidelijk), de ander een beperkt aanbod. Logisch, maar de autoverkoper definieerde de aangehoorde ‘problemen’ in termen van oplossingen die hij zelf kan bieden. Immers, als je alleen een hamer hebt, zie je ieder probleem als een spijker.

Het zou beter gaan als een van de 2 partijen de vraag breder zou benaderen. In dit geval bijvoorbeeld een auto-makelaar die op basis van je vraag over alle merken heen kijkt, en naar alle modellen. Om zo te komen tot een model dat beter past bij jouw wensen. Zo kun je een beter vergelijk maken en tot een betere keuze komen.

Maar zou het niet nóg beter zijn als je een onafhankelijk partner zou hebben die samen met jou eerst afstand neemt en kijkt naar wat het eigenlijke probleem is. Of je vraag wel goed is. Want ben je op zoek naar een auto of naar mobiliteit? Heb je wel een eigen auto nodig, of kun je af met een deelauto. Of zelfs een step, gecombineerd met een NS-abonnement?

A problem well stated...
Het voelt misschien vertrouwd om voor een oplossing te kiezen die je zelf kunt bedenken. Maar dat wil niet zeggen dat het de beste keuze is. Het helpt als je mensen om je heen hebt die samen met jou afstand kunnen nemen, anders naar het probleem durven te kijken, om erachter te komen of de vraag of het probleem wel goed omschreven is. Want: a problem well stated is a problem half solved.

En vervolgens met oplossingen kan komen zonder commercieel belang bij het eindresultaat. Alleen zo kun je vrij praten en vrij denken. De mensen die ons kennen weten dat we bij Furnuft zo werken.

Nodig jezelf uit bij Furnuft en kom de waarde ontdekken van echt onafhankelijk advies. Want dat is onbetaalbaar.

Team Furnuft